Barcelona Clàssica: Stephen Kovacevich: "Amb els anys, algunes coses es tornen més fàcils al piano"

divendres, 3 de març del 2017

Stephen Kovacevich: "Amb els anys, algunes coses es tornen més fàcils al piano"

Stephen Kovacevich
Stephen Kovacevich és una llegenda viva del piano. Nascut a Califòrnia, de mare americana i pare croata, va debutar als 14 anys amb la Simfònica de San Francisco. No obstant això, la seva carrera real va començar a traslladar-se a Londres i, especialment, després enlluernar en la seva primera actuació a Wigmore Hall el 1961. Des d'aquest moment, va començar una brillant trajectòria com a concertista i les seves interpretacions de Mozart i Beethoven estan considerades com a referències de la història del piano.

La crítica destaca la passió com a clau per entendre tant el seu plantejament artístic com la seva vida personal (de fet, ha estat diverses vegades casat, una d'elles amb la també pianista Martha Argerich, amb la qual manté tan bona relació que segueixen actuant junts regularment) .

El dia 5 de març, Kovacevich actua al Palau de la Música Catalana al costat de l'Orquestra Camera Musicae, amb una obra especial per al pianista perquè uneix als seus dos compositors de referència: Mozart i Beethoven. En unes setmanes, el músic torna a la seva terra natal per interpretar aquesta mateixa peça acompanyat de la Filharmònica de Los Ángeles.


Barcelona Clàssica: Quins records tens dels teus últims concerts a Barcelona?
Stephen Kovacevich: L'última vegada que vaig actuar a Barcelona va ser el 2014, al Palau de la Música, i per a mi va ser una ocasió memorable, no només per la superba sala de concerts, sinó també perquè vaig tenir l'ocasió d'experimentar l'amabilitat i la bona acollida del públic de Barcelona.

B.C. Per què vas decidir acceptar la invitació de l'Orquestra Camera Musicae? Els coneixies?
S.K. Mai havia tocat amb ells, però volia col·laborar perquè són un gran grup de músics.

B.C. Compleixes els 76 anys i segueixes com a intèrpret actiu. Influeix l'edat en la capacitat d'un pianista?
S.K. Sí. Amb els anys, algunes coses es tornen més fàcils, mentre que altres poden esdevenir més difícils.

B.C. Com pot connectar el públic d'avui amb la música de Mozart?
S.K. L'espectador ha d'escoltar amb extrema atenció com Mozart desenvolupa un tema i configura la imatge sonora general, sense caure en l'hàbit de simplement divertir-se amb les típiques formes mozartianes.

B.C. Per què vas triar el Concert número 24 de Mozart per actuar tant a Barcelona com a Los Angeles?
S.K. En aquesta peça, i especialment al principi, es pot escoltar la influència que va tenir en Beethoven l'estil de composició de Mozart. Beethoven va sentir aquesta obra per primera vegada interpretada pel mateix Mozart, i va haver de ser per a ell una experiència sorprenent, encara que sembla que les qualitats de Mozart com a intèrpret no li impressionaven especialment.

B.C. Què et va captivar de Mozart com per dedicar una bona part de la teva carrera al seu repertori?
S.K. La seva genialitat en la composició i el seu estil únic. El 99% del temps pots identificar la seva música només escoltant uns segons de les seves peces.

B.C. I de Beethoven?
S.K. A mi, la seva música no m'agradava fins que vaig complir els divuit anys i em vaig enamorar del seu tercer [i últim] període, quan va compondre les Variacions Diabelli, una obra que m'encanta. En ella pots sentir com el compositor es debat entre la lluita i la pau, així com la fenomenal energia que hi ha en la seva música.

B.C. Com imagines que era Mozart?
S.K. A més d'un geni de la música, era una persona molt graciosa. Se sap, per exemple, que quan algú li demanava que li toqués alguna cosa en privat, li deia: "Digues-me que m'estimes i tocaré per a tu".

B.C. Quins altres músics són claus per a tu?
S.K. Schubert escriu de forma fosca i, al meu entendre, amb un sentiment més intens que en cap altre compositor. De Brahms, adoro la seva Simfonia número 4, el seu Concert de piano número 1 i el seu Concert de violí, que és excel·lent. I Bartók és increïble. Escrivia amb la força de Beethoven, però, desafortunadament, no va tenir l'experiència del costat radiant de la vida, una cosa que Beethoven sí va sentir.

B.C. Quins nous projectes estàs preparant?
S.K. En unes setmanes estaré actuant a Los Angeles. A més dels tres concerts amb la Filharmònica de Los Ángeles, participaré en un recital de duo amb Martha Argerich en el famós Walt Disney Concert Hall.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada