Barcelona Clàssica: Guia per escollir un 'Messies'

dimecres, 7 de desembre del 2016

Guia per escollir un 'Messies'

No és la nostra intenció convertir-nos en gurús espirituals, però, davant el que s'acosta per a la setmana que ve, creiem que pot ser útil fer un recorregut per les diferents versions d'El Messies de George Friedrich Händel previstes a Barcelona durant els dies vinents.

El Messies participatiu 2015 Foto: Obra Social "la Caixa"
Que nosaltres sapiguem, hi ha fins a cinc produccions programades en diferents espais de la ciutat, amb orquestres, intèrprets i criteris variats, i no descartem que es prepari alguna més que ara mateix desconeixem. A més, alguns d'aquests concerts es repeteixen diversos dies, així que El Messies s'escoltarà a Barcelona ni més ni menys que vuit vegades en menys d'una setmana. Davant d'aquesta oferta, hem fet la nostra pròpia comparació del que ofereixen tots ells (l'ordre d'exposició que seguim és estrictament cronològic).


Víctor Pablo Pérez, director
d'El Messies Participatiu 2016
Versió d' El Messies número 1 (dos concerts)
Dies 12 i 13 de desembre: El Messies Participatiu de l'Obra Social "la Caixa"

Cada any, l'Obra Social "la Caixa" organitza al Palau de la Música Catalana dos concerts d'El Messies en què, al costat d'una orquestra, un cor i un grup de solistes professionals (aquest cop, els elegits són el Cor i l'Orquestra Gulbenkian, dirigits pel titular de l'Orquestra Simfònica de Galícia, el prestigiós Víctor Pablo Pérez), actua un nombrós grup de cantants aficionats. En l'edició 2016, la iniciativa ha batut rècords d'inscripcions, tot i que, per raons d'espai, al Palau de la Música participaran al voltant de 400 veus per concert.

Entrades: 10-45 €. Es poden adquirir aquí.
Per què anar: Per l'impacte que produeix un cor de grans proporcions. El so és tan intens que, de vegades, arriba a sentir-se físicament. Conscients d'això, els responsables de la producció, modulen amb intel·ligència la intervenció del cor professional i l'amateur.
Què tenir en compte: El cor porta una bona quantitat d'hores d'assajos, suficient per garantir una interpretació molt correcta de l'obra, però, lògicament, lluny de l'especialització i els matisos que sí defensen les formacions professionals (que per alguna cosa es dediquen a això en exclusiva).


Versió d' El Messies número 2 (un únic concert)
Dia 14 de desembre: El Messies de la Fundació Excelentia (L'Auditori)

Es tracta de la primera aventura a Barcelona de la Fundació Excelentia, una institució que organitza concerts principalment a l'Auditori Nacional i al Teatro Real de Madrid. Tot i que el repertori nadalenc de la promotora és d'allò més variat (per aquestes dates tenen programats des de recitals de nadales fins homenatges a Frank Sinatra), és d'agrair que per la seva visita l'Auditori hagin optat per portar l'obra de Händel. L'orquestra, London & Viena Kammerorchester, està dirigida per l'ucraïnès Ilia Korol.

Entrades: 15-55 €. Es poden adquirir aquí.
Per què anar: Per escoltar una versió on el principal atractiu és, simplement, la música de Händel.
Què tenir en compte: La London & Vienna Kammerorchester està formada per músics internacionals amb experiència en la interpretació de música barroca, però no està exclusivament dedicada a aquesta època ni actua amb instruments històrics.

Versió d'El Messies número 3 (un únic concert)
Dia 15 de desembre: El Messies de William Christie (Palau de la Música Catalana)

Les Arts Florissants
Les Arts Florissants és una de les formacions de música antiga més reconegudes d'Europa i el seu director, William Christie, ha visitat repetidament al Palau de la Música en els últims anys. El que resulta menys habitual és que Christie treballi una obra tan popular (i, al seu torn, tan increïblement vasta i complexa) com El Messies. Potser per això el Palau de la Música promet que aquesta versió suposa "un moment musical històric" a Barcelona.

Entrades: 24-125 €. Es poden adquirir aquí.
Per què anar: Si Les Arts Florissants se'n van de gira internacional amb El Messies (més de Barcelona, ​​el presenten a París, Londres, Madrid i Budapest), és perquè creuen que tenen una cosa nova que aportar a la manera que tenim avui en dia d'entendre Händel.
Què tenir en compte: Les entrades estan pràcticament esgotades. Queden algunes (poques) localitats ben situades a 125 euros i un parell de files a la part més alta del pis superior del Palau de la Música.


Versió d'El Messies número 4 (tres concerts)
Dies 15, 16 i 17 de desembre: El Messies de l'Orquestra Barroca Catalana i el Cor Anton Bruckner a Santa Maria del Mar

Foto: Concerts a Barcelona
Aquesta versió d' El Messies compta amb orquestra i cor locals. La part instrumental va a càrrec de l'Orquestra Barroca Catalana, mentre que la coral és responsabilitat del Cor Anton Brückner. Pel que fa al quartet solista, també la majoria d'ells són catalans o estan vinculats a Barcelona: el contratenor Hugo Bolívar (ex alumne de l'ESMUC), el tenor David Hernández (nascut a Barcelona) i el baríton Toni Marsol (nascut a Cervera i ex alumne del Conservatori del Liceu). Com a soprano, actuarà l'argentina Soledad Cardoso,, que ha estat col·laboradora de Les Arts Florissants.

Entrades: 25 € (compra anticipada a la basílica i a la web).
Per què anar: Perquè, com ens deia Santi Aubert, director artístic de l'Orquestra Barroca Catalana, en una recent entrevista a Barcelona Clàssica, els músics catalans "també poden ser d'alt nivell" quan tenen les condicions adequades.
Què tenir en compte: No és el primer any que El Messies s'ofereix a Santa Maria del Mar i, probablement, degut al "ganxo" del lloc, no serà tampoc l'únic.


Versió d'El Messies número 5 (un únic concert)
Dia 18 de desembre: El Messies Familiar
Novament promogut per l'Obra Social "la Caixa" al Palau de la Música Catalana, aquesta lectura del Messies compta amb un cor i un quartet solista de joves cantants que són tota una garantia de qualitat. Tots ells estaran recolzats per la interpretació instrumental de l'Orquestra Simfònica del Vallès.

Entrada: 11 €. Es poden adquirir aquí.
Per què anar: Per la participació del Cor Jove de l'Orfeó Català, el jove quartet solista i els cors del projecte social Clavé XXI.
Què tenir en compte: Aquesta versió assegura que vol apropar El Messies al públic familiar, i sembla que aquesta és la coartada per no oferir-lo complet, sinó només amb els "fragments més emblemàtics".

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada