Barcelona Clàssica: La història d'Assunto Nese i de la creació dels Amics de l'Òpera de Sarrià: l'atzar que ja va per la tercera temporada

divendres, 11 de novembre del 2016

La història d'Assunto Nese i de la creació dels Amics de l'Òpera de Sarrià: l'atzar que ja va per la tercera temporada

Producción de Rita. Foto: Amics de l'Òpera de Sarrià
Els Amics de l'Òpera de Sarrià (AOS) obren oficialment la temporada 2016/17 amb la posada en escena de Rita, una peça còmica de Gaetano Donizetti. Es tracta d'una òpera de cambra d'un sol acte, mai representada en vida de l'autor, però d'una gran qualitat artística i amb un tema (la violència domèstica) d'enorme actualitat.

L'obra es presenta al Teatre de Sarrià en dues úniques funcions el dissabte 12 i el diumenge 13 de novembre. D'aquesta manera, s'inicia el tercer any d'activitat d'una entitat que, malgrat la seva curta història, ja ha aconseguit importants èxits de públic i crítica. "Actualment som 125 socis i esperem pujar-los", ens explica Assunto Nese, director-gerent dels Amics de l'Òpera de Sarrià.

Hem parlat amb ell per repassar la breu història de l'entitat i els seus plans de futur, i conèixer la seva trajectòria personal, ja que Assunto Nese té una interessant biografia que l'ha portat de concertino d'orquestra a impulsor d'innovadors projectes musicals a Barcelona.

"Jo vaig venir de vacances a Barcelona i em vaig quedar", resumeix, senzillament, Assunto Nese, per explicar com va decidir assentar-se a la capital catalana. Era l'any 1991 i, en aquells moments, Nese treballava com a concertino en una orquestra de cambra italiana.


Assunto Nesse
Però l'atracció que sobre ell va exercir la Barcelona pre-olímpica va ser més forta, i en pocs mesos es va instal·lar de forma definitiva a la ciutat. Va començar a col·laborar com a violinista i professor a institucions importants: Conservatori del Liceu, Teatre Poliorama, Orquestra del Liceu ...

Anys després, el 1999, va decidir posar en marxa un projecte pedagògic propi. I, gràcies a aquesta activitat, va conèixer al tenor argentí Raúl Giménez, resident a Barcelona i amb una carrera internacional importantíssima en els principals teatres d'òpera del món. "La seva filla era alumna meva de violí i així vaig poder conèixer a Raúl quan estava en el seu millor moment artístic", explica. I afegeix: "Trobar-lo ser un regal de la vida. Li vaig convidar a participar en una de les masterclasses que organitzava i vaig veure que era molt bo ensenyant i que havíem de fer alguna cosa plegats".

Aquesta "cosa" va acabar convertint-se en l'Acadèmia Internacional de Música Concertante, situada al carrer del Rosari, en Sarrià. "Aquesta és la seu principal, però també portem l'activitat musical de diverses escoles", comenta Nese. Imparteixen estudis de cant i instrument amb la intenció de portar la música a tot el públic interessat. Igualment, realitzen produccions d'òpera per a festivals europeus.

El descobriment d'un teatre

Si una cadena de casualitats havia portat a la creació de l'Acadèmia, una altra pirueta de l'atzar va marcar l'inici dels Amics de l'Òpera de Sarrià. "Jo vivia a l'Eixample, però, per estar més prop de la feina i de l'escola dels meus fills, em vaig canviar de casa", explica Assunto. "Un dia, anava passejant pel meu nou barri i vaig descobrir al Teatre de Sarrià. Em vaig enamorar en l'acte: un teatre a la italiana, amb fossat, amb tot el que es necessita per muntar una òpera ... ", explica.

Però hi faltaven alguns elements importants. El primer, un piano: "Em vaig posar en contacte amb els responsables del teatre i em vaig oferir a buscar un piano que pogués instal·lar-s'hi de forma permanent. No era pràctic anar muntant i desmuntant cada vegada que tinguéssim una actuació", explica Nese. Ell mateix es va encarregar de buscar un piano que encaixés amb les característiques del teatre.

Encara quedaven més coses per millorar: el teatre sencer necessitava una rehabilitació. Afortunadament, l'equip gestor del Teatre de Sarrià va aconseguir posar en marxa el projecte i recuperar per a la ciutat un espai amb una elevada activitat cultural cada mes: "El que han fet és increïble, i més tenint en compte que tots els que hi treballen ho fan per amor a l'art", afirma Assunto Nese.

Amb el teatre en les millors condicions, tot semblava confluir per a la creació d'una associació de suport a l'òpera: "Teníem els alumnes de cant de Concertant; teníem també a l'orquestra de l'Acadèmia. I teníem a Raúl Giménez ", recorda el músic. A més, Sarrià semblava el lloc perfecte: "Hi ha afició a l'òpera; cada any es fa el festival Òpera en Ruta i hi ha la Biblioteca Clarà, amb un fons especialitzat ". I així va ser com van començar a caminar els Amics de l'Òpera de Sarrià.

2016, l'any de la consolidació del projecte

"Aquest és l'any en què s'ha de consolidar el projecte", valora Assunto Nese, reflexionant sobre el que han suposat aquestes tres temporades de treball. La programació s'obre amb Rita i seguirà amb un parell de produccions operístiques a la primavera de 2017, totes dues de Rossini: Le comte Ory i Il signor Bruschino. 

Per donar continuïtat a la programació, s'ha promogut també una conferència del doctor Pedro Clarós sobre la veu dels cantants d'òpera i dos concerts: una obra d'una alumna de l'Acadèmia, Marina Viotti, que està representant-se per tot Europa, i el Stabat Mater de Pergolesi. "És una obra que m'apassiona", explica Nese, "i quan li vaig dir a Roger Alier que l'anàvem a fer, em va animar a repetir-la cada any, perquè a Barcelona era tradició que s'interpretés en molts llocs per Setmana Santa i, ara , aquest costum s'ha perdut ".

No es veuen com a competència del Liceu: "Som petits i, com a tals, fem l'òpera que ens correspon fer. Però podem ajudar al Liceu si aconseguim que gent que no coneix el gènere s'animi a fer-ho amb les nostres produccions, que són més breus ", assegura. També són més econòmiques. Per exemple, les entrades per Rita costen entre 18 i 35 euros per al públic general, i de 12 a 25 euros per a socis de l'AOS i col·lectius especials. A més, aquest any hi ha la possibilitat d'assistir lliurement als assajos generals de les òperes, a canvi d'una aportació econòmica que es destinarà a projectes benèfics.

Actualment, els Amics de l'Òpera de Sarrià es financen exclusivament per les aportacions de socis i mecenes privats. Han rebut amb l'aval de personalitats de l'òpera com la cantant Cecilia Bartoli o el mateix doctor Clarós. "Però necessitem suport per a seguir endavant", reclama Nese, explicant que cada producció suposa un important risc econòmic per a l'associació, el que limita sensiblement el nombre de representacions que es poden oferir al cap de l'any. No obstant això, malgrat les dificultats, estan decidits a continuar: "Mantenim l'adrenalina dels inicis i volem seguir fent les coses el millor possible".


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada