Barcelona Clàssica: Saimir Pirgu: "Res no pot destruir el meu desig d'estar a l'escenari"

dimecres, 19 d’octubre del 2016

Saimir Pirgu: "Res no pot destruir el meu desig d'estar a l'escenari"

Saimir Pirgu

El tenor Saimir Pirgu s'ha convertit en un dels protagonistes de l'any a Barcelona després d'encadenar tres èxits consecutius en produccions emblemàtiques: va ser Rodolfo a La Bohème de l'estiu passat, va exercir de solista en l'històric Réquiem de Verdi que va suposar l'estrena de Simon Halsey al capdavant de l'Orfeó Català i, aquest octubre, ha interpretat a Macduff, un dels rols protagonistes del Macbeth que ha inaugurat la temporada del Liceu.

D'aquesta manera, Pirgu porta ja més de tres mesos establert a Barcelona, ​​molt content amb el públic ("és molt silenciós i respectuós") i el treball realitzat ("és un honor ser aquí"). Possiblement, no tornarà a Barcelona fins el 2018. Mentrestant l'esperen, entre altres teatres, l'Òpera de Viena amb Don Giovanni i l'Òpera Nacional d'Amsterdam amb Rigoletto.

No són reptes nous: el tenor està acostumat als grans escenaris des dels inicis de la seva carrera, quan Claudio Abbado el va convertir, el 2004, al tenor més jove a debutar al Festival de Salzburg, amb només 22 anys. Mites de l'òpera com Luciano Pavarotti i Plácido Domingo han apadrinat la seva carrera. I, per fulgurant que aquesta sembli, ell assegura que, en realitat, ha preferit anar "a poc a poc".

Així ens ho explica en una entrevista per a Barcelona Clàssica.


Barcelona Clàssica: Com van ser els teus inicis en el cant?
Saimir Pirgu: Jo sóc d'Elbasan, al centre d'Albània, a uns 40 quilòmetres de Tirana. És una ciutat petita i industrial, però té certa vida cultural. Per exemple, hi ha una escola de música. Allà em vaig formar com a violinista des dels sis anys. Eren els últims anys del comunisme, a finals dels 80, i el Govern era el que decidia qui podia estudiar música. Jo estava a l'escola elemental. Ens van fer unes proves per veure qui tenia millor oïda musical. Va ser una elecció molt exigent: entre més de mil nens, van escollir a uns pocs, potser una desena. I un d'ells era jo. Així que vaig haver de començar a estudiar violí.

Saimir Pirgu, en la producció de Macbeth del Liceu

B.C. Però vas acabar canviant el violí pel cant. Com et vas adonar que tenies talent com a tenor?
S.P. La veritat és que jo cantava sovint i tothom era conscient que m'agradava cantar. Però jo no sabia res d'òpera: a Albània l'activitat operística era mínima i en Elbasan no hi ha teatre d'òpera. Per a mi, la revelació va arribar quan vaig veure a la televisió un dels concerts dels Tres Tenors, amb Luciano Pavarotti, Plácido Domingo i Josep Carreras. Amb la caiguda del comunisme, a Albània vam començar a sintonitzar canals italians i per la RAI vaig poder seguir l'esdeveniment. Em va agradar tant que fins i tot em vaig fer un enregistrament domèstic amb cassets! I quan vaig aconseguir el diploma elemental de violí, vaig anar a Tirana a estudiar cant i, després, a Bolzano, al nord d'Itàlia.

B.C. Com vas conèixer a Luciano Pavarotti?
S.P. Doncs és bastant graciós, perquè quan explico que el vaig conèixer al spa de Merano la gent es creu que Pavarotti s'estava banyant... I, per descomptat, no va succeir així. Pavarotti va venir a Merano, un lloc de descans molt conegut a Itàlia, per passar-hi una temporada i, com que tenia temps lliure, en el conservatori on jo estudiava van preguntar si hi havia cantants que volguessin fer una audició per a ell. Vam ser uns deu ... i em va escollir per donar classes amb ell.

B.C. Com va ser estudiar amb Pavarotti?
S.P. Era fantàstic. El que més destacaria és l'aplicació de la tècnica italiana, que jo vaig estudiar a fons amb el meu mestre, Vito Maria Brunetti, i que, en resum, suposa mantenir la mateixa qualitat de so al llarg de tot el cant. Implica un gran autocontrol i una alta capacitat per a graduar la veu. També vaig aprendre que hi ha coses que un principiant no pot fer. Avui dia sembla que només serveixen cantants amb una veu gran, quan en realitat una veu gran no només no és millor, sinó que es destrueix més ràpidament.

Saimir Pirgu, com a Rodolfo a La Bohème
B.C. Hi ha veus que diuen que el problema dels joves és que no tenen prou tècnica amb aspectes bàsics, com la respiració, i això perjudica la seva veu. Estàs d'acord?
S.P. La tècnica és un món enormement complex. Per exemple, hi ha tres tenors espanyols que admiro molt, els quals són Plácido Domingo, Jaume Aragall i Alfredo Kraus, però les tècniques dels tres són totalment diferents entre ells i, a més, cap s'assembla realment a la famosa tècnica italiana.

Però el problema no és que la tècnica sigui diferent. El problema és que una veu jove necessita temps per créixer. Ha de provar rols diversos, i fins i tot equivocar-se, fins a trobar la seva veritable tècnica, la que, en certs casos, li permetria convertir-se en una llegenda.

B.C. Quant de temps es necessita per això?
S.P. La veu comença a ser prou estable a la mitjana edat. Els joves tenen com a referència a cantants llegendaris i volen ser com ells des del primer moment, però això no és possible. Primer, perquè els escolten en enregistraments d'estudi, fetes en condicions que no tenen res a veure amb una actuació en directe. I, segon, perquè no hi ha enregistraments dels grans cantants abans dels 35 anys. Jo mateix estic apropant-me als quaranta i és ara quan comença la meva carrera de veritat. Has de ser un home per ser un tenor.

B.C. De tota manera, en el teu cas, has estat en els escenaris dels grans teatres des de molt jove.
S.P. He tingut la sort de treballar sempre amb els millors directors i en teatres de referència internacional: Salzburg, Viena, París ... No obstant això, tot i que ha estat una carrera feta en els grans escenaris, també ha estat una carrera lenta. Sóc un tenor líric, amb una veu lluminosa, en la línia de Pavarotti, Di Stefano o Gedda (qui, per cert, va cantar un ampli repertori líric i també papers dramàtics, però sempre amb la seva veu). Però he anat avançant a poc a poc: mai no he pressionat la meva veu. I sé que hi ha rols dramàtics que seria estúpid plantejar-me.

Saimir Pirgu, caracteritzat com a Ferrando
Cosí fan tutte
B.C. Quins moments han marcat un punt d'inflexió en la teva carrera?
S.P. Hi ha hagut tres obres molt importants en la meva evolució. El meu primer gran paper professional va ser el Ferrando de Cosí fan tutte amb Claudio Abbado. Crec que va ser gràcies a la musicalitat que em va donar la meva formació com a instrumentista que vaig trobar una bona forma de cantar Mozart. Això em va portar a grans teatres des del principi, però amb un tipus de repertori que va ajudar a protegir la meva veu: Mozart, Donizetti, Bellini...

El segon moment important va ser cap a 2009, amb l'Idomeneu de Nikolaus Harnoncourt. Seguia sent Mozart, però era un Mozart més fort, amb el qual vaig poder veure que, en el futur, podia ser un tenor líric i obrir-me a un repertori nou: Rigoletto, La Traviata, La Bohème ... A més, l'obra va tenir una gran repercussió internacional.

I un tercer moment clau va ser 2011, amb un altre experiment: Riccardo Muti em va triar pel Rèquiem de Verdi al Festival de Salzburg. Per a mi, va ser una obra important: em va posar en una situació que em va fer creure més que mai en mi.

B.C. Constantment, al llarg de la teva trajectòria, grans directors (Abbado, Muti, Harnoncourt, Mehta, Maazel, etc.) t'han triat per treballar al seu costat. Què creus que han vist en tu?
S.P. No crec que sigui la tècnica. Evidentment, és necessària, però hi ha molts cantants amb una gran tècnica. Tampoc penso que sigui la veu, sinó alguna cosa més especial. El definiria una mena de capacitat d'entendre el que el director vol de tu i d'adaptar-te a això. A l'hora de treballar amb un gran director, també cal estar preparat per a un alt grau d'exigència.

B.C. Com ha estat la teva relació amb Plácido Domingo?
S.P. Ha estat una de les persones més importants en la meva carrera. El vaig conèixer a L'elisir d'amore a Viena. Allà em va convidar a fer Gianni Schicchi l'any següent. Després vam fer junts també Cyrano de Bergerac a París, la meva primera Bohème, a Washington, i La Traviata al MET en 2013.

B.C. És curiós que el concert dels Tres Tenors va despertar la teva vocació i després, en la teva evolució professional, dos d'ells, Pavarotti i Diumenge, han tingut una gran importància. Creus que, avui dia, es podria tornar a repetir un fenomen com el dels Tres Tenors?
S.P. Crec que no. Hi continua havent cantants meravellosos: Anna Netrebko, Jonas Kaufmann ... Però el format hauria de ser diferent, perquè han canviat moltes coses. Abans, la música clàssica i l'òpera estaven a sobre d'un pedestal i, fora dels llocs d'elit, no hi havia moltes més opcions. Avui ja no és així. El món s'ha tornat més gran i hi ha molts llocs des d'on accedir a música de primer nivell. Ara, per exemple, pots veure a Kaufmann cantant a València.

B.C. Com veus la teva evolució futura?
S.P. Necessito temps per experimentar i veure cap a on va la meva veu: si seguiré en registres lírics o aniré cap a rols de "spinto". En aquest sentit, he publicat el meu segon disc aquest 2016, Il mio canto, amb la intenció que sigui un document públic de la meva veu en aquests moments.

B.C. I tindràs temps suficient per experimentar amb la intensa agenda que s'acosta? Veiem que els teus pròxims compromisos et porten a Austràlia, Viena, Amsterdam ...
S.P. Jo estic molt feliç. Això no és una feina, sinó una vida meravellosa. És cert que hi ha molt estrès i una pressió increïble, però res no pot destruir el meu desig d'estar a l'escenari.

2 comentaris:

  1. Fantàstica entrevista. Tot un descobriment conèixer aquest tenor, de veu lluminosa. Encomana vitalitat,energia i passió pel seu treball; un treball estimat i que pel que sembla se li augura un ampli ventall de possibilitats.

    ResponElimina