Barcelona Clàssica: L’Associació Joan Manén impulsa una nova edició del seu cicle de música clàssica catalana

dissabte, 20 de febrer de 2016

L’Associació Joan Manén impulsa una nova edició del seu cicle de música clàssica catalana

Foto: Associació Joan Manén
L’Associació Joan Manén obre el diumenge  21 una nova edició del seu cicle de música catalana. Es tracta ja de la 5ª temporada i, com a anys anteriors, els concerts tenen lloc a l’Ateneu Barcelonès. Aquesta temporada també hi col·labora L’Auditori, que acollirà un dels concerts.

El cicle destaca a la programació de l’agenda musical barcelonina per diverses raons. La primera, l’acurada selecció de repertori, amb obres no només de Joan Manen, sinó de tots  els compositors catalans. 

El resultat són programes molt allunyats dels tòpics que habitualment s’utilitzen per a omplir les sales. Al contrari: l’Associació, com indica el seu president, el pianista Daniel Blanch, defensa “una programació feta per músics” que pretén “descobrir petites joies i obres oblidades” del patrimoni musical català.“Els grans noms han de ser-hi, però no intentem crear programes a l’estil de les grans sales”.

Daniel Blanch Foto: Ass. Joan Manén
És un objectiu especialment lloable en una temporada en que ja hem perdut el compte de les vegades que s’ha programat la Dansa del foc de Falla i les Suites per a violoncel de Bach.

La segona raó per la qual destaca el cicle Joan Manén és la selecció d’intèrprets. Fonamentalment són músics catalans de primer nivell, com ara, a l’edició d’enguany, Albert Guinovart i José Menor. “Però poc a poc ens obrim a intèrprets estrangers”, explica Daniel Blanch. Aquest 2016 hi destaca Romain Garioud, violoncel·lista premiat als concursos Rostropovich de Paris i Tchaikovski de Moscou.

I, en tercer lloc, cal dir que el cicle Joan Manén és una proposta de concerts molt assequible, amb preus entre els 7 i els 15 euros per concert. Hi ha possibilitat de descomptes i els membres de l’Associació Joan Manen i de l’Ateneu Barcelonès tenen l’entrada gratuïta.  En aquest sentit, Daniel Blanch destaca els avantatges d'ésser soci de l’Associació: “Són set concerts per una quota anual de 30 euros que, a més, dóna suport a la tasca de recuperació del patrimoni musical". 

L’Associació Joan Manén: reivindicant el “Mozart” català

L’Associació Joan Manén es va crear fa sis anys per iniciativa de quatre músics que van coincidir a un acte de commemoració del 125è aniversari del naixement de Joan Manén. Daniel Blanch va ser un d’ells: “No enteníem el perquè de l’oblit d’aquesta figura, quan ha estat un dels violinistes més internacionals, amb més de 4.000 concerts arreu del món, i un compositor importantíssim, més famós en el seu temps que Albéniz i Granados”.

Foto: Associació Joan Manén
Com a exemple de la fascinació que exerceix la figura de Joan Manén, Blanch explica a grans trets la seva biografia: “Va ser un nen prodigi; el “Mozart” català, per la seva precocitat amb el violí i també per la influència del seu pare, que ben aviat el va centrar en els estudis musicals. Joan Manén mai no va anar a l’escola, però amb 10 anys el pare ja el va portar de gira per Sud-Amèrica i als 13 anys debutava al Carnegie Hall de Nova York”.

L’Associació que presideix Daniel Blanch, i que ara ja té prop de 300 socis, ha impulsat diverses iniciatives per a recuperar la memòria i el llegat musical de Joan Manén, com ara documentals i projectes d’investigació. El cicle de música catalana que organitzen anualment els permet, a més de donar a conèixer la música de Joan Manén i d’altres compositors catalans, presentar al públic general el resultat d’alguns d’aquests projectes. 

Un cicle amb projectes més enllà dels concerts
 
Enguany, aquests projectes anuals són protagonistes de dos dels esdeveniments programats al cicle. Un es dedica a l’estrena del nou documental al voltant de Joan Manén, dirigit per Daniel Torres Vergé i Jaime Ballada Larrasa. Sota el títol Joan Manén: Variacions sense tema, la pel·lícula segueix l’activitat de l’Associació Joan Manén durant els últims quatre anys i recull intervencions i testimonis de personatges com ara el compositor Joan Guinjoan, la soprano Marta Mathéu, el pianista i compositor Albert Guinovart, el director Joan Pons o la periodista Maria Asunción Guardia, qui va conèixer i entrevistar Joan Manén. 

L’altre projecte singular que s’oferirà al públic com a part del cicle és la recuperació del violí de Joan Manén. El Museu de la Música exhibia l’instrument, però ara, amb els músics de l’Associació Joan Manén, s’ha aconseguit que aquest torni a estar en condicions per a fer música.

Amb ell, s’ha enregistrat un CD amb obres de violí i piano de Joan Manén (el segon que promou l’Associació), interpretat pel mateix Daniel Blanch al piano i la violinista Kalina Macuta. El disc es presentarà oficialment al cinquè concert del cicle, en un acte a L’Auditori on no faltarà, per suposat, el violí protagonista de la història.

Una formació de músics inèdita pel concert inaugural

A més d’aquests projectes singulars, el cicle ofereix una sèrie de concerts caracteritzats pels trets distintius que comentàvem al començament de l’article: un repertori centrat en compositors catalans, amb presència destacada però no exclusiva de Joan Manén; grans intèrprets fonamentalment de casa nostra; i un preu molt raonable pel nivell de qualitat ofert.

En aquest sentit, el concert inaugural del cicle n’és un bon exemple. Tindrà lloc el diumenge 21 a l’Ateneu Barcelonès. Daniel Blanch explica les claus de la cita: “Hem seleccionat cinc intèrprets de primera línia a la seva especialitat, però que mai no han tocat junts: Elisabet Franch (flauta), José Antonio Domené (arpa), Helena Satué (violí), Aida-Carmen Soanea (viola) i Romain Garioud (violoncel). Cada obra els anirà introduint progressivament: primer una peça només per a arpa; després, només flauta; després, flauta i arpa; després, s’incorporen els instruments de corda”.

El punt culminant arribarà amb la peça final: el Diàleg per a flauta, arpa, violí, viola i violoncel de Joan Manén. El programa inclou altres sorpreses, com ara l’estrena d’una obra per a viola i violoncel de Jordi Cervelló.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada