Cada any, BZM
realitza una convocatòria per seleccionar quatre joves solistes amb una
carrera prometedora amb intèrprets de J.S. Bach. En l'edició 2016, han
obtingut aquest premi Elionor Martínez (soprano), Julieta Viñas (mezzosoprano), Henning Jendritza (tenor) i Vincent de Soomer
(baríton).
Barcelona Clàssica ha parlat amb ells i aquest és el resum de les seves trajectòries i de com viuen la interpretació de la música de Bach.
Barcelona Clàssica ha parlat amb ells i aquest és el resum de les seves trajectòries i de com viuen la interpretació de la música de Bach.
Elianor Martínez |
Soprano
de nomes 19 anys, va començar els seus estudis musicals a l'Escola
Municipal de Música Can Roig i Torres de Santa Coloma de Gramenet, on es
va iniciar en el cant amb la professora María Luz
Martínez. Des del 2012, forma part del Cor Jove de l'Orfeó Català,
formació amb la qual ha actuat en diversos escenaris catalans i europeus
(Viena i Porto).
Actualment, cursa el primer any de l'especialitat de Cant al
Conservatori Superior de Música del Liceu, becada per la Fundació
Ferrer-Salat.
Per Elionor, "el fet de guanyar la Beca Bach significa, a més d'una gran satisfacció personal, la possibilitat de rebre una formació molt valuosa en la interpretació de la música de Bach". Així mateix, reconeix que és "un impuls molt important" en els inicis de la seva formació com a professional.
Afirma que li agrada Bach perquè "quan fa la seva música, sento que flueix amb una suavitat que la va empenyent cap endavant de manera inevitable: la música no s'atura i t'arrossega amb ella". És una sensació que Elionor resumeix de manera contundent: "Et sents part d'un tot harmònicament perfecte".
Julieta Viñas: "L'obra de Bach ajuda a créixer com a músic i com a persona"
Julieta Viñas és mezzosoprano. Va obtenir el Títol Superior de Cant amb excel·lent al Conservatori Superior de Música de Sevilla, sota la tutela de Rosa d'Alba. També és llicenciada en Filologia Hispànica per la Universitat de València. Va ser becada per estudiar Cant Històric a l'ESMAE do Porto durant un any i actualment realitza el Màster en Interpretació de la Música Antiga de l'ESMUC, amb la professora Marta Almajano. Compta amb un enregistrament discogràfic ( "Al alba venid", amb el seu duo Dolce Rima) i ha participat com a solista en nombrosos festivals d'Espanya i Portugal.
Julieta Viñas és mezzosoprano. Va obtenir el Títol Superior de Cant amb excel·lent al Conservatori Superior de Música de Sevilla, sota la tutela de Rosa d'Alba. També és llicenciada en Filologia Hispànica per la Universitat de València. Va ser becada per estudiar Cant Històric a l'ESMAE do Porto durant un any i actualment realitza el Màster en Interpretació de la Música Antiga de l'ESMUC, amb la professora Marta Almajano. Compta amb un enregistrament discogràfic ( "Al alba venid", amb el seu duo Dolce Rima) i ha participat com a solista en nombrosos festivals d'Espanya i Portugal.
Julieta Viñas |
Julieta afirma que aconseguir la Beca Bach suposa "un gran honor": "Vaig acabar la carrera de cant el setembre passat i ara se'm brinda l'oportunitat d'actuar com a solista en un bell projecte gràcies a BZM. Estic desitjant viure aquesta experiència: aprofundir en la música de Bach d'aquesta manera em fa sentir feliç i afortunada ".
La cantant explica que el seu primer contacte amb la música de Bach va ser a l'escola del seu barri, amb les Suites per a violoncel: "Malgrat les dificultats tècniques, en aquells moments d'estudi en soledat sempre prevalia un estat de benestar capaç de vèncer el sentiment de frustració. El mateix va ocórrer en abordar les seves àries com a cantant ".
Julieta recorda una cita de Brahms que considera especialment afortunada: "Estudïi Bach: en ell el trobarà tot". I afegeix: "Bach és atemporal: la seva obra és un continu estímul a les nostres capacitats i tots els desafiaments que aquesta planteja són motiu per créixer com a músic i com a persona".
Hennning Jendritza |
BZM és una convocatòria internacional i, igual que l'any passat, el 2016 s'ha premiat a dos cantants internacionals. El tenor Henning Jendritza és alemany. Va estudiar Teologia catòlica i Filosofia a la Universitat de Bonn. Des 2014, estudia cant a la Hochschule für Musik und Tanz de Köln amb Lioba Braun.
Centrat sobretot en la música d'oratori, ha actuat com a solista en
obres clau de Haydn, Bach i Mozart al costat d'orquestres de prestigi.
Així mateix, té experiència com a solista d'òpera.
Henning
afirma que guanyar la Beca Bach és "un elogi i també una recompensa
pel treball dur i la pràctica per perfeccionar la tècnica vocal". El
tenor considera clau la formació: "Cantar és un do de Déu, però, sense
disciplina i una bona tècnica, no és res; per això, obtenir un
reconeixement per això és un gran orgull ".
D'altra banda, Henning
valora el fet que la Beca Bach li doni l'oportunitat de tenir
experiència internacional: "Crec que és important donar suport als nous
artistes, perquè això permet donar a la música antiga un" look "més jove. És important buscar noves formes de presentar la música clàssica ".
Quant a la seva relació amb la música de Bach, Henning es declara admirador que aquesta hagi sobreviscut el pas dels segles i segueixi impressionant al públic d'avui. També reconeix la seva dificultat: "Bach és sempre un repte, especialment, per a les tessitures més altes, com tenors o sopranos. Les seves obres no són precisament "singer-friendly"; estan pensades des d'un punt de vista instrumental i per això resulten més difícils per a un cantant que, per exemple, per a un violinista". No obstant això, aquí rau també el principal atractiu de Bach per Henning: "Sempre és possible trobar nous reptes a les incomptables composicions de Bach. És impossible cansar-s'hi."
Quant a la seva relació amb la música de Bach, Henning es declara admirador que aquesta hagi sobreviscut el pas dels segles i segueixi impressionant al públic d'avui. També reconeix la seva dificultat: "Bach és sempre un repte, especialment, per a les tessitures més altes, com tenors o sopranos. Les seves obres no són precisament "singer-friendly"; estan pensades des d'un punt de vista instrumental i per això resulten més difícils per a un cantant que, per exemple, per a un violinista". No obstant això, aquí rau també el principal atractiu de Bach per Henning: "Sempre és possible trobar nous reptes a les incomptables composicions de Bach. És impossible cansar-s'hi."
Vincent de Soomer: "Al meu parer, l'alemany és una de les llengües amb millor sonoritat per fer música"
Vincent de Soomer és belga, encara que resideix a Catalunya des de fa diversos anys. Es va iniciar com a cantant de nen, amb el cor jove Clari Cantus. Recentment
ha finalitzat el màster en Interpretació de la Música Antiga de l'ESMUC
en l'especialitat de cant històric, sota la tutela de Lambert Climent. Com a baríton solista, ha col·laborat amb formacions com l'Orquestra Barroca Catalana i l'Académie Bach Aix. També compta amb experiència operística.
El cantant afirma que la Beca Bach suposa "un plaer enorme": "Vaig quedar molt content amb la meva audició, però els dubtes no disminueixen fins al dia que et diuen amb la bona notícia". Per Vincent, que es declara "amb moltes ganes de començar a treballar amb els companys i d'aprofitar aquesta oportunitat", l'interessant de la beca és que permet interpretar la música de Bach en diferents formats i àmbits: "Cada producció que farem té com a base un concepte diferent ".
Vincent considera que el millor de la música de Bach, com a intèrpret, és que "per molt enginyosa i complexa que sigui, si l'analitzes detalladament, té una naturalitat enorme que, personalment, em facilita molt la feina: és gairebé automàtic sentir-se còmode amb ella." A aquest fet li ajuda una declaració no molt freqüent entre els cantants no nascuts a Alemanya: "En la majoria dels casos, les obres són en alemany que, per a mi, és una de les llengües amb millor sonoritat per fer música".
Vincent de Soomer |
El cantant afirma que la Beca Bach suposa "un plaer enorme": "Vaig quedar molt content amb la meva audició, però els dubtes no disminueixen fins al dia que et diuen amb la bona notícia". Per Vincent, que es declara "amb moltes ganes de començar a treballar amb els companys i d'aprofitar aquesta oportunitat", l'interessant de la beca és que permet interpretar la música de Bach en diferents formats i àmbits: "Cada producció que farem té com a base un concepte diferent ".
Vincent considera que el millor de la música de Bach, com a intèrpret, és que "per molt enginyosa i complexa que sigui, si l'analitzes detalladament, té una naturalitat enorme que, personalment, em facilita molt la feina: és gairebé automàtic sentir-se còmode amb ella." A aquest fet li ajuda una declaració no molt freqüent entre els cantants no nascuts a Alemanya: "En la majoria dels casos, les obres són en alemany que, per a mi, és una de les llengües amb millor sonoritat per fer música".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada