Barcelona Clàssica: Santi Aubert, director artístic de l'Orquestra Barroca Catalana: "Quan tenim les condicions adequades, som d'alt nivell"

dijous, 24 de novembre del 2016

Santi Aubert, director artístic de l'Orquestra Barroca Catalana: "Quan tenim les condicions adequades, som d'alt nivell"

Orquestra Barroca Catalana
L'Orquestra Barroca Catalana, pionera a Catalunya en la interpretació musical sota criteris històrics, compleix enguany 23 anys des de la seva creació, consolidada com a projecte artístic i preparant un hivern amb molta activitat. Però, de tots els projectes de la seva agenda, potser el més especial per a la formació és la temporada pròpia de concerts que comença aquest cap de setmana a l'església de Sant Felip Neri.


Es tracta d'una série de quatre concerts programats entre novembre del 2016 i maig del 2017, els quals combinen obres tan conegudes com Les quatre estacions de Vivaldi o els Concerts de Brandenburg de J.S. Bach amb repertori molt menys habitual i fins i tot inèdit a Barcelona, com un Gloria de Händel trobat a Londres l'any 2010 que mai fins ara s'ha interpretat a la ciutat.

El director artístic de l'Orquestra Barroca Catalana, Santi Aubert, parla amb Barcelona Clàssica d'aquesta nova temporada de concerts.




Barcelona Clàssica: L'Orquestra Barroca Catalana compleix enguany 23 anys. Què ha canviat més respecte al grup que era quan es va fundar?
Santi Aubert: Hem de tenir en compte que la filosofia de l'orquestra ha estat sempre treballar amb músics residents a Catalunya, excepte alguns casos d'instruments que aquí no tenim. No només ha canviat l'orquestra, sinó també l'educació musical. Al començament, per formar una plantilla havíem de buscar músics i animar-los - pràcticament ensenyar-los- a tocar amb instruments originals. Ara hem de triar entre una llista llarga i, lamentablement, a cada producció  deixem uns quants fora. Estem en un bon moment artístic.


B.C. Quants músics formen ara part de l'orquestra?
S.A.
Tenim una plantilla base de 19 músics: 13 de corda, 5 de vent i clavicèmbal o orgue. Fem programes on som 7 o 8 i també ampliem fins a uns 35, segons les necessitats del repertori i de les possibilitats econòmiques de cada producció.


B.C. Com diria que ha evolucionat el so de l'orquestra al llarg d'aquest temps? 
S.A. Penso que actualment l'orquestra té un só propi, que pot passar de la simplicitat a l'energia, flexible, i que s'adapta al repertori que fem. No té res a veure amb els inicis, quan amb prou feina trobàvem cordes de budell a Barcelona. Les compràvem a Sarrià, al senyor Costa que les fabricava per ús clínic! Teníem moltes dificultats per afinar.


B.C. Afortunadament, ara és un bon moment per a les formacions de música històrica i a Barcelona és freqüent veure'n alguns d'alt nivell (Les Arts Florissants, Les Musiciens du Louvre, etc.). Quina orquestra o director és el vostre model?
S.A. Diria que les formacions de música històrica ja fa anys que fan versions més interessants que les que es feien abans. Una part del públic també ho reconeix i això fa que s'estigui en un bon moment. Veiem passar per aquí moltes orquestres com dieu d'alt nivell, però aquí sí que vull reivindicar dues coses. 

Santi Aubert, director artístic de l'Orquestra Barroca Catalana
La primera és que aquestes orquestres també han fet bastants concerts aquí artísticament normals i també de fluixos, com en un moment donat pot passar a qualsevol formació. La segona és que la nostra formació i altres d'aquí, quan tenim les condicions adequades per treballar bé, som d'alt nivell. De fet, molts treballem en orquestres europees. Imagineu que poguéssim disposar de gran quantitat d'assajos, una orquestra amb molts músics i continuïtat de feina? I si, a més, féssim gires de 5 o 6 concerts? Moltes vegades muntem un programa per fer-lo  un dia.


Com a director, últimament hem estat molt a gust treballant amb Karl Friedic Beringuer. Fer la Passió segons Sant Joan i la de Sant Mateu amb ell ha estat realment interessant però també n'hi ha d'altres. El nostre model és la música que fem.


B.C. No teniu un director "titular". Per què?
S.A.
A consciència no en tenim: ens agrada enriquir l'orquestra amb diverses formes d'enfocar la música, no caure en la rutina i anar convidant qui pensem ens aportarà més segons el programa que fem. Director en necessitem quan fem produccions grans o amb cor; sinó, preferim la figura del primer violí director.  Els últims anys hem convidat bastant al violinista Hiro Kurosaki, qui, per cert, ha estat durant 20 anys concertino de Les Arts Florissants i encara hi col·labora. Funcionem per produccions i anem canviant.



B.C. Per a aquesta temporada, quins són els projectes més importants que s'abordaran? 
S.A. Per nosaltres tot el que fem és important i ens hi impliquem, però estem treballant fort en la temporada pròpia que fem a Sant Felip Neri, on triem la programació i els solistes que convidem. Volem que a curt termini es consolidi el projecte.



B.C. Què proposeu a aquest cicle de concerts?
S.A.
El cicle està pensat per tenir la possibilitat d'escoltar obres dels grans autors barrocs i clàssics, combinant-ne de molt conegudes amb poc interpretades i recuperar música catalana, a ser possible inèdita. Pensem que els quatre programes d'aquesta temporada són interessants i variats, amb música religiosa, de teatre, d'òpera, vocal i instrumental. A més de obres de Caldara, Porsile, Valls i Ragazzi que s'interpreten poques vegades, proposem el Salve Regina de Pergolesi, la Suite de les Nacions de Telemann, els Caràcters de la dansa de Pisendel i el Gloria de Handel, obra descoberta el 2001 a Londres i que no s'ha fet mai a Catalunya. L'acústica de Sant Felip Neri és de les millors que hi ha al centre de Barcelona i el públic pot gaudir del concert amb proximitat.



B.C. Hi ha algun projecte discogràfic en marxa?
S.A.
De projectes discogràfics pensats i preparats en tenim bastants. Costa molt tenir els mitjans per fer un enregistrament i un dels objectius que tenim és dedicar un dels programes de la temporada exclusivament a recuperar i enregistrar música inèdita.


B.C. La feina està molt centrada a Catalunya. Heu pensat mai a tenir projecció a altres indrets d'Europa?
S.A. A part de Catalunya, hem treballat regularment al sud de França. Obrir-nos a nous mercats és un tema que tenim pendent a mig termini.



B.C. Teniu el propòsit de recuperar repertori antic. Però, la majoria de concerts programats aborden grans obres del repertori barroc i, especialment, les creacions més conegudes de J.S. Bach i Händel. Al públic li costa connectar amb obres que no siguin les de sempre?
S.A. A la majoria de públic segurament li agrada  més reconèixer que descobrir, per això  busquem un equilibri que sigui atractiu pel públic. Molt del repertori que tenim per recuperar és religiós o simfònic, pensat per grans formacions. De moment, estem condicionats pels pressupostos, però esperem arribar a poder fer al menys un dels programes amb gran format. De totes maneres, la temporada vinent volem sorprendre amb obres inèdites per a veu i orquestra.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada