Barcelona Clàssica: El miracle de l'òpera: Petr Nekoranec, Adriana González i Carles Pachón, guanyadors del Concurs de Cant Tenor Viñas el 2017

dissabte, 21 de gener del 2017

El miracle de l'òpera: Petr Nekoranec, Adriana González i Carles Pachón, guanyadors del Concurs de Cant Tenor Viñas el 2017

Els guanyadors dels tres primers premis del Concurs Viñas 2017
Foto: A. Bofill
L'òpera té coses extraordinàries. Per exemple, que un jove estudiant de Farmàcia, que mai no ha estudiat cant en un conservatori, es planti a la final d'un dels concursos d'òpera més importants del món, al costat de professionals que fa anys que formen part dels programes de joves promeses de Nova York, Munic, París o Berlín.

I que, a més de cantar igual de bé que els altres, aquest jove aconsegueixi una interpretació de tal nivell que el mateix Rossini aplaudiria, satisfet de veure com el seu Barbiere di Siviglia, 200 anys després, segueix fent riure al públic. Qui pensi que l'òpera és una cosa avorrida hauria d'haver estat ahir al Gran Teatre del Liceu, quan el baríton barceloní Carles Pachón es va transformar en Fígaro i va revolucionar el Concurs Tenor Viñas de Cant.

I, d'aquesta manera, de vegades passa que qui s'emporta el primer premi no és l'autèntic guanyador. Perquè Carles Pachón va aconseguir el tercer premi oficial, per sota del tenor txec Petr Nekoranec i de la soprano guatemalenca Adriana González, però la seva extraordinària actuació el va fer mereixedor de fins a set premis addicionals, incloent-hi, naturalment, del Premi del Públic. Igual que l' edició del Concurs Viñas del 2016 va ser més recordada pels nombrosos premis que va acaparar la soprano Sara Blanch (la qual, en el palmarès oficial, només va ser quarta), aquest 2017 passarà a la història com l'any de Carles Pachón.

Com ja és tradició a Barcelona Clàssica, repassem qui és qui en el palmarès oficial. És possible tornar a veure'ls cantant en el concert final del concurs, el diumenge 22 de gener, amb l'Orquestra del Gran Teatre del Liceu dirigida per Daniel Gil de Tejada.

Primer premi: Petr Nekoranec. "Ho estava desitjant, però no volia creure que podia guanyar": així ens explicava Petr Nekoranec el que sentia mentre el jurat anava desgranant els noms dels premiats. Però, finalment, Nekoranec es va convertir en el guanyador la 54 edició del Concurs Tenor Viñas, el primer premi internacional important per a aquest tenor nascut a la República Txeca. De tota manera, malgrat la seva joventut, Nekoranec té una amplíssima experiència com a cantant. En 2014 va passar a formar part del programa Opera Studio de l'Òpera de Munic i allà ha participat en nombroses produccions. Des de setembre del 2016, viu a Nova York, ja que forma part del programa de joves artistes del MET. A la final del Viñas va cantar Bizet i Rossini, però, a falta de vídeos a Youtube amb aquestes àries, recomanem aquest reportatge de la televisió alemanya sobre ell.




Segon premi: Adriana González. L'habitual és que els cantants participin en el Concurs Viñas per tenir l'oportunitat de debutar al Gran Teatre del Liceu. El que no resulta tan normal és trobar en el certamen a una cantant que ja tenen compromisos professionals amb el Gran Teatre, com passa amb Adriana González, qui a la seva biografía explica que estarà al cast d'Il viaggio a Reims, de Rossini, de la programació 2017/2018 a Barcelona. Però el cas d'aquesta soprano guatemalenca és excepcional, perquè compta amb una experiència internacional notable, especialment a partir de la seva incorporació al programa de joves artistes de l'Òpera Nacional de París, on encara resideix. No hi ha vídeos d'ella cantant les àries de Dvorák i de Gounod amb les que va enlluernar als espectadors (va aconseguir el premi del públic a la millor cantant femenina), però sí que podem veure aquí la seva participació en el concurs Otto Edelman de Viena de 2016 (que va guanyar) cantant el paper de Micaela a la Carmen de Bizet, un dels seus favorits.




Tercer premi: Carles Pachón. Ahir va ser una tarda feliç per aquest baríton nascut a Navàs (Barcelona) i no només perquè aconseguís, a més del tercer premi oficial, fins a 7 premis diferents en el Concurs Viñas. "Debutar al Liceu ha estat un somni. Jo no he estudiat cant en cap conservatori, sinó amb professor particular", ens explicava, encara incrèdul. De fet, Carles encara apareix al Facebook com a estudiant del grau de Farmàcia. De tota manera, la seva irrupció en el concurs ve precedida per una sèrie de fites que feien presagiar que aquest 2017 podia ser el seu any, com el primer premi en el Concurs Internacional de Cant de Les Corts el 2016 i els premis en els concursos Mirna Lacambra 2015 i 2016 de l'Escola d'Òpera de Sabadell. Membre de la Polifònica de Puig-Reig, té una àmplia experiència en la música coral. Pròximament debutarà a la Carmen de los Amics de l’Òpera de Sabadell i també, com Adriana González, al Viaggio a Reims del Liceu el 2017. En aquest vídeo el veiem cantant el Largo al factotum d'Il barbiere di Siviglia, encara que la interpretació es queda lluny del desplegament artístic que ahir va fer sobre l'escenari.



Quart premi: Elena Bezgodkova. Aquesta soprano és nascuda a la ciutat de Iekaterinburg, a la frontera entre Àsia i Europa, i ha estudiat al Conservatori de Moscou. Va agradar la seva elegància en l'escena i la seva gran interpretació de l'ària de Iolanta, de Piotr Txaikovski, que la va portar a guanyar també el premi extraordinari al millor intèrpret de música russa (i això que ahir aquesta categoria la disputaven fins a sis finalistes). Fins a la data, Bezgodkova només havia destacat en concursos organitzats a Rússia, com el Concurs Bogacheva de Sant Petersburg, on va obtenir diploma en 2015, o la Competizione dell'Opera de 2016 organitzada al Teatre Bolshoi de Moscou, on també va ser finalista i més va fer un reportatge per a televisió.




Cinquè premi: Xabier Anduaga. Nascut a Sant Sebastià i format a l'Orfeó Donostiarra, aquest joveníssim cantant, de només 21 anys, va exhibir els seus dots de tenor rossinià amb l'ària Si, ritrovarla el giuro, de La Cenerentola, obra que va protagonitzar el passat novembre al Teatre ABAO de Bilbao (part de la seva actuació es pot veure en aquest vídeo que recomanem). Així mateix, es va emportar el premi extraordinari al millor intèrpret de sarsuela, el que li permetrà debutar pròximament al Teatre Nacional de la Zarzuela de Madrid. A més, Anduaga ja té en agenda compromisos internacionals,, com una producció de La Fura dels Baus al Rossini Opera Festival de Pesaro (Itàlia).




Sisè premi: Elbenita Kajtazi. La seva interpretació de l'ària de la bogeria de la Lucia di Lammermoor de Donizetti va impressionar al jurat i al públic: va ser una de les més aplaudides (els curiosos poden veure un vídeo a Youtube de la soprano cantant la mateixa peça al Festival Internacional de Pristina) . Tot i que el programa la identificava com albanesa, Kajtazi, en realitat, és nascuda a Kosovo. En 2014 va ser seleccionada per al programa de joves artistes de la Deutsche Oper i aquest estiu va debutar en el Festival de Salzburgo al costat de Plácido Domingo cantant un paper secundari de Thaïs.




El palmarès complet de premiats es pot consultar aquí.

1 comentari:

  1. El cas del baríton estudiant de farmàcia, i cantant en un grup de rock és francament curiós! :)

    ResponElimina