Josefine Teixidó i Manuel Antonio Condeminas |
Encara que de vegades sembli que el mecenatge és una activitat gairebé impossible en el món d'avui, en un context econòmic feble i sense lleis que afavoreixin fiscalment les donacions privades a projectes artístics, hi ha persones que promouen projectes de suport als joves músics, només moguts per la vocació i el desig d'ajudar.
És el cas de Josefine Teixidó i de Manuel Antonio Condeminas, un matrimoni de Barcelona que ha creat un espai privat per a concerts a casa. Diverses vegades al mes, organitzen recitals de joves intèrprets. .
Ells mateixos s'encarreguen de tots els detalls: de preparar la sala, d'acollir els convidats, de comprovar que el músic protagonista té les condicions necessàries per a la seva actuació i fins de servir un petit aperitiu al final de l'esdeveniment, perquè els espectadors puguin conèixer i parlar amb l'intèrpret. De fet, moltes vegades és la mateixa Josefine la que cuina les tapes i pastissos amb les que s'obsequia al públic.
"Ho faig perquè sóc feliç; quan tinc un concert és com si prengués vitamines ", confessa Josefine, qui, a més d'excel·lent cuinera, és soprano, amb participació en masterclasses amb cantants com Montserrat Caballé, Jaume Aragall i Alfredo Kraus. Josefine ha estat durant 15 anys una de les sopranos recomanades del Monestir de Pedralbes, on cantava de quatre a cinc celebracions i casaments setmanals Actualment, el monestir ja no acull esdeveniments d'aquest tipus, però Josefine segueix cantant en casaments i cerimònies solemnes en lugare com la basílica de Santa Maria del Mar.
L'origen dels concerts està precisament en el treball de formació i estudi de Josefine com a cantant i músic en actiu: "Vaig anar a classe amb el gran mestre repertorista Marco Evangelisti i em vaig enamorar del seu piano Fazioli. Vaig tenir la sort de poder aconseguir un espectacular Fazioli gran cua", explica. Era de segona mà, ja que s'havia utilitzat en concerts al Palau de la Música, però tenia (i segueix tenint) una ressonància increïble i un tacte extraordinari. Josefine el va adquirir i, en mudar-se a una casa nova, el va col·locar en el seu saló, un espai ple de vidrieres. Allà es van celebrar alguns dels primers concerts privats que va organitzar, amb músics com Carolina Estrada, Natsuki Nishimoto, Katia Michel o José Menor.
No obstant això, va sorgir un problema: la lluminosa sala deixava passar massa sol i tenia un contrast de temperatures massa perillós per a un piano tan sensible. L'afinador de l'instrument, Quim Salamanca, va advertir Josefine de què havia de prendre mesures si volia preservar-lo. "Se'ns va ocórrer llavors ubicar-lo en un espai tancat de casa, que, originalment, havia estat una pista d'esquaix", assegura Josefine.
La decisió va ser un encert absolut: més de protegir el piano, Josefine va descobrir l'excel·lent sonoritat d'aquella sala. I llavors va decidir impulsar de nou l'activitat dels concerts per acollir joves talents i músics ja consagrats i fer que puguin actuar i sentir-se "com peix a l'aigua", segons les seves paraules.
Cantants excepcionals com Carlos Cosies, Carlos Díaz, Albert Casals, Albert Daprius, Alex Vicens, Ricardo Velásquez, Marc Sala, Katerina Tretyakova, Rocío Martinez, Hasmik, Elizaveta Bakerkina, Beatriz Jimenez, Sara Blanch o Rachel Duval o Sara Bañeras han passat pel "Auditori Condeminas", com l'anomena Josefine. Entre els pianistes, figuren Ricardo Estrada, Jordi Romero, Efrem García Salines i Albert Attenelle, entre d'altres. També s'organitzen un altre tipus de formats, com conferències impartides pel conegut doctor i crític d'òpera Roger Alier.
El calendari dels propers mesos es presenta intens, amb cinc concerts (tots ells recollits en l'agenda de Barcelona Clàssica): la soprano Sara Bañeras, acompanyada del mestre Ricardo Estrada (dia 8); el pianista Enric Colomer en un original format de piano-bar (dia 14); una conferència de Roger Alier amb concert del pianista Efrem García (dia 23); el pianista de jazz Ignasi Terraza (dia 27) i la soprano Mercedes Gancedo al costat del pianista Jordi Romero (dia 29).
La selecció d'intèrprets també la realitza Josefine, segons les propostes que li envien els mateixos músics. Prioritza el cant líric ( "és el que més agrada al nostre estimat públic...") però està oberta a propostes, sempre que puguin adaptar-se a les limitacions de l'espai, amb un aforament màxim de 100 persones.
Per assistir com a públic, és possible sol·licitar invitació a la mateixa Josefine. A més d'organitzar i finançar l'esdeveniment, els promotors recullen petites donacions (20 euros per persona) que van destinades al músic. Altres vegades, les donacions recolzen finalitats solidàries, com és el cas del concert d'Enric Colomer del 14 d'abril, en benefici de l'activitat d'ajuda als necessitats que realitza la Parròquia de Sant Rafael a càrrec del Pare Kim a Barcelona. En aquest cas, el pianista, un gran improvisador, acompanyarà a qualsevol persona que vulgui cantar i li proposi una petita obra (no necessàriament lírica ni clàssica).
Vam preguntar a la impulsora de la curiosa iniciativa si s'identifica amb la paraula mecenes, i ella somriu: "M'hauria agradat molt viure a l'època dels grans mecenes de l'art i ajudar els músics de llavors. Mozart i molts altres van aconseguir renom gràcies al suport dels seus mecenes".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada